Grote voetbalevenementen en toerisme, een goede match?
Onlangs vond de finale van de Europa League plaats in Basel, de derde grootste stad van Zwitserland. De stad werd enkele dagen lang overspoeld door enthousiaste voetbalfans, en daar probeerde de lokale toeristische sector volop van te profiteren.
In de stad werden tal van evenementen georganiseerd en werden neutrale en niet-neutrale fandorpen opgesteld waar de voetbalsupporters konden verzamelen. De beste reclamecampagne kwam echter van de manager van Liverpool, Jurgen Klopp, die alle supporters, ook die zonder ticket, had opgeroepen om af te reizen naar Basel en de stad rood te kleuren. Enkele dagen later kwam hij daar echter op terug door te zeggen dat Basel eigenlijk niet klaar was voor zo’n toestroom aan toeristen, maar tegen die tijd waren alle hotels al bijna volgeboekt.
Hoe zit het dan met een WK?
Maar wat zeggen de cijfers over de effecten van een groot voetbalevenement op de toeristische sector? We kijken even naar een veel groter evenement: het WK voetbal 2014 in Brazilië. Daar werden ter voorbereiding van het WK honderden duizenden jobs gecreëerd in de bouw-, IT- en toeristische sector, namelijk zo’n 710.000 permanente jobs en 200.000 tijdelijke. Het weggennet werd vernieuwd, hotels werden gerenoveerd en stadions werden uitgebreid. De Braziliaanse overheid investeerde in totaal naar schatting 8,6 biljoen euro om aan de wensen van de supporters te voldoen en om het tornooi in goede banen te kunnen leiden.
Hoe denken de toeristen erover?
Uiteindelijk konden bijna een miljoen buitenlandse voetbalfans en zo’n drie miljoen Brazilianen genieten van het mooie voetbal en de gerenoveerde infrastructuur. Maar zakten die toeristen enkel naar Brazilië af voor het tornooi, of waren ze van plan om later nog eens terug te komen? Volgens een rondvraag blijkt dat zo’n 95% van hen het zag zitten om in de toekomst nog een bezoekje te brengen aan Brazilië. De toeristische toekomst leek het land van de samba dus toe te lachen, maar dat bleek uiteindelijk toch niet zo te zijn. Volgens touroperators en een online zoekmachine, is het aantal toeristen het jaar na de laatste wedstrijd van het WK gewoon gelijk gebleven.
Is dit een algemene trend?
Als we die gegevens vergelijken met die van het WK 2010 in Zuid-Afrika, stellen we vast dat Zuid-Afrika meer heeft kunnen profiteren van het evenement. Daar steeg het aantal toeristen na het tornooi elk jaar met gemiddeld 7,4 %, en dat drie jaar aan een stuk. Andere cijfers spreken echter over een groei van “amper” 3,3 %. Hoe dan ook stroken deze cijfers met de resultaten van een studie waaruit blijkt dat de positieve effecten van zo’n sportevenement op de toeristische sector maar drie jaar duren.
Wat zijn de minder zichtbare gevolgen?
Los van alle cijfers en studies zeggen enkele experts wel dat de internationale perceptie van een land enorm kan verbeteren dankzij de goede organisatie van zo’n evenement. Sommige negatieve vooroordelen verdwijnen, terwijl er positieve ervaringen in de plaats komen. Ook dit kan een hele invloed hebben op toerisme, en dan vooral op langere termijn.
Wat is de conclusie?
Maar wat kunnen we daar nu uit concluderen? Dat een WK of om het even welke finale van een grote voetbalcompetitie een massa volk lokt, en dat die massa op het moment van het evenement voor gigantische inkomsten zorgt in de horeca en in de toeristische sector. We kunnen ook stellen dat het organiserende land nog jaren toeristen blijft aantrekken dankzij de goede indruk die ze tijdens het evenement hebben nagelaten. Uiteindelijk is dé grote conclusie dat een groot sportevenement organiseren sowieso positieve effecten heeft op een land, maar hoe lang die effecten precies blijven duren en hoe groot ze werkelijk zijn, valt moeilijk te bepalen.