App-art reizen
Het tijdperk van de klassieke reisbureaus is definitief uit. Sinds de opkomst van de mobiele telefoon is het zoek- en boekgedrag van reizigers immers drastisch veranderd.
Een goeie app zorgt ervoor dat reizigers steeds minder moeten plannen, want alles kan ter plaatse worden opgezocht: vervoer, hotels, restaurants… Daardoor zijn ook all-in reizen veel minder gegeerd, en het zijn zeker niet enkel avonturiers die kiezen voor een last-minute. Reizigers gebruiken hun smartphone vooral om hun locatie te bepalen, om het weerbericht te lezen en om restaurants te zoeken. Het is opvallend dat slechts een kleine minderheid een app gebruikt om een hotel te boeken – daar zou je uit kunnen afleiden dat er toch nog op veilig wordt gespeeld.
All-in-one
Reizen is in de eerste plaats een totaalervaring, en de beste toeristische apps weerspiegelen dat. Reizigers zullen sneller kiezen voor een portaal dat alles aanbiedt. Dat is ook makkelijker, zowel voor de klant als voor de toeristische sector (bron: imobdevtech.com):
- het hele proces, van informatie over boekingen tot betalingen, gebeurt automatisch. Dat bespaart voor iedereen tijd en geld;
- het is makkelijker om samen te werken met vervoersmaatschappijen;
- het is geruststellend voor klanten dat alle officiële documenten en informatie overal beschikbaar zijn;
- het is makkelijker om de interesses en boekingen van je klanten op de voet te volgen.
Hoewel het de laatste jaren dus makkelijker is geworden om spontaner te reizen, hebben zowel de klanten als de toeristische sector toch nog nood aan een houvast. Toch is er geen twijfel mogelijk: de digitale (r)evolutie is niet meer te stoppen!